Meer ideale klanten dankzij een inspirerende bio op Clubhouse

Clubhouse, hét nieuwe social media platform vanuit Amerika dat Nederland en België bij storm aan het nemen is. Wat maakt Clubhouse zo relevant en bijzonder? Nou dit; het is alleen audio en alles is live. Geen opnames. Geen foto’s. Geen chat. Dit zorgt voor meer vrijheid van meningsuiting, meer connecties die oprecht zijn en kansen voor iedereen die iets te vertellen heeft. Clubhouse draait om zinvolle en respectvolle verbindingen maken via een soort live podcast formule. Maar hoe krijg je meer leads?

Laten we beginnen met wat Clubhouse nu precies is. Ik leg het je uit aan de hand van een analogie; stel je voor je hebt een kantoorpand waar op iedere verdieping verschillende ‘rooms’ met daarin seminars die gehost worden door uiteenlopende sprekers.  Je kan zelf een ‘room’ hosten en spreker zijn of samen met iemand die je kent. Of je woont een seminar bij, waarin je ook kan meedoen aan het gesprek. Dit gebouw en alles wat daarin gebeurt is Clubhouse. 

Hoe Clubhouse werkt

Via een uitnodiging van een Clubhouse-lid kan je toegang krijgen tot de app. Je hebt vooralsnog wel een iPhone nodig om de app te kunnen downloaden. Collega onderneemster en vriendin Maartje Blijleven van We Love Communities heeft een uitgebreide uitleg hoe alles werkt in Clubhouse. Lees dit eerst als je echt geen idee hebt waar ik het over heb.

Doe eerst dit op Clubhouse

Ik raad je ook aan om zeker een weekje lekker te luisteren en vooral ook mee te doen aan gesprekken voordat je een room gaat hosten. Steek je hand op (dit is een virtueel handje) om uitgenodigd te worden om het virtuele podium te pakken. Hoe moeilijk het ook is, dit is je kans om op te vallen en je expert status te tonen.

‘The hall’  is de startpagina waar alle ‘rooms’ en ‘clubs’ die gaande zijn staan. Bovenaan staan de meest populaire dus grootste rooms, soms met wel 1500 luisteraars en 100 sprekers (vaak Amerikaanse rooms). Hoe meer je naar beneden scrolt, hoe kleiner de rooms worden, maar ook meer toegankelijk. Denk aan 11 personen met 2 sprekers bijvoorbeeld. Begin daar om je te mengen in gesprekken, lekker low key en relaxed. Zo krijg je meer volgers, maar ook meer inzicht in wat er gaande is in de app.  

Women Write Copy Club

Iedere donderdagochtend tussen 9u en 10u host ik de Women Write Copy Club op Clubhouse. Bij deze nodig ik je van harte uit mee te praten over verkopen vanuit verbinding en je ideale klanten inspireren met copy en content die harten raakt en je business laat groeien. Een room hosten is de perfecte manier om je expert status te claimen en warme leads te genereren, waarde te delen en je intentie te vertellen.

Van links naar rechts: beeld 1 - verschillende 'rooms' en 'clubs', dit heet ook wel 'the hall'. Vervolgens op beeld 2 - kijk je in een club waar je alle sprekers en luisteraars te zien zijn. En daarna beeld 3 - de agenda waar je komende 'rooms' kan vinden.

10 tips voor een converterende bio op Clubhouse

Eén van de belangrijkste aandachtspunten is je bio. Want Clubhouse is een fantastische plek om klanten te vinden, binden en te converteren tot warme leads. Maar hoe doe je dat en waar let je op in je bio? Hieronder 10 tips die je gaan helpen je ideale klant te inspireren:

  1. Wanneer je een account aanmaakt op Clubhouse wordt door de app zelf aangeraden om je @handle (dit is de @naam) die je kan invoeren, om dit je eigen naam te laten zijn. Maar, wanneer je een bedrijf hebt of al een bestaande community, is het wel slim om diezelfde naam door te voeren. Zo heb ik @womenwritecopy gebruikt, omdat mijn community op Facebook zo heet. Je krijgt maar één keer de kans om je naam te veranderen, dus denk hier goed over na. Daarnaast is je account altijd gewoon je voor- en achternaam.
  2. De eerste 3 regels in je bio worden ook geïndexeerd door de algoritme van Clubhouse. Met andere woorden daarmee herkent de app wat jij doet en waarom je relevant bent voor iemand, SEO. Daarnaast is dit ook de reden waarom iemand doorleest op je bio. Dus zorg dat je eerste drie regels pakkend zijn.
  3. Weet tegen wie je het hebt. Wie is je doelgroep en wat is haar verlangen. Heb het dus niet alleen over jezelf maar vooral tegen je ideale klant en over haar uitdaging. Wat is het probleem waar ze mee zit en hoe kan jij haar daarbij helpen. Iemand kijkt altijd naar een tekst met de vraag ‘What’s in it for me?’. Beantwoord die vraag.
  4. Maak een korte en krachtige opsomming van je expert status. Claim je niche. Vertel hoe lang je al iets doet, waarom je het doet, met wie en eventuele publicaties, boeken, prijzen of iets anders waar je trots op bent.
  5. Geef ook gratis inspiratie. Onderscheid je door iets te geven aan je lezer. Een tip, een inspirerende quote of iets dat direct van waarde is voor de lezer, zonder call-to-action. Natuurlijk in het kader van jouw expertise. Ik bied bijvoorbeeld de quote: Think in Magic. Expect Miracles. Dit zegt veel over mij en hoe ik werk, maar biedt ook een transformerend gevoel van vrijheid en overvloed.
  6. Zorg dat je een heldere call-to-action in je bio zet. Doordat het niet mogelijk is om op een linkje te klikken kan je het beste vragen om je gratis weggever via Instagram aan te vragen, dan stuur je het linkje via de chat. Wil je toch een link plaatsen in je bio, maak ze kort en simpel.
  7. Doordat dit een platform is waar je niet alleen als ondernemer bent maar ook simpelweg als mens, kan je overwegen om wat leuke weetjes over jezelf te vertellen. Waar houd je van, je kinderen, je partner, hobby of favoriete gerecht. Als het een glimlach verzorgt op het gezicht van je lezer dan zit je goed.
  8. Je hebt de mogelijkheid om je Twitter en je Instagram te koppelen aan je bio. Doe dit ook. Afhankelijk waar jij het meeste te vinden bent. Op Instagram of Twitter kan je makkelijker privé een connectie maken en elkaar direct aanspreken en gegevens uitwisselen.
  9. Zet meerdere call-to-actions in je bio. Maak het extra relevant voor iemand om je op verschillende manieren te volgen of iets in ontvangst te nemen. Geef aan hoe je bijv. via LinkedIn te vinden bent of bied aan dat je nog een e-book, gratis cursus of andere relevante give-away hebt, speciaal voor de Clubhouser. Ik heb persoonlijk gekozen om een Engelstalige bio te schrijven, omdat ik het relevant vind om ook Engelse connecties te laten weten wat ik doe. Maar alle call-to-actions zijn in het Nederlands.
  10. Maak je bio SEO-proof. Dus vermeld zo veel mogelijk de keywords van jouw expertise en waarop jouw ideale klant zou kunnen zoeken in Clubhouse. Maak het wel overtuigend en leesbaar en klink als jezelf. Wil je weten hoe? Klik de button hieronder.

Ontvang 31 manieren om je klant te inspireren met goede teksten.

Maak gebruik van deze 31 gratis copywriting tips zodat je ideale klant contact met je opneemt omdat jij de enige logische oplossing bent. Download ze hieronder!

Geef een reactie